Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) intensifierade sitt arbete under 2022, vilket resulterade i att fler GDPR-tillsynsärenden hanterades. Myndigheten inledde 121 ärenden och avslutade 106, en markant ökning jämfört med 2021 då endast 37 ärenden avslutades av totalt 104 inledda. Trots denna ökning var det färre böter som utdömdes förra året.
Under 2022 utfärdades sanktionsavgifter i fem fall med en total summa på 9,7 miljoner kronor. Detta är en betydande minskning från 2021, då sanktionsavgifter på 32,5 miljoner kronor delades ut i åtta fall. Bland de högsta böterna 2022 var Klarnas sanktionsavgift på 7,5 miljoner kronor, efter att företaget givit kunder ofullständig och delvis missvisande information. Även sjukhusstyrelsen och regionstyrelsen i Region Uppsala drabbades av böter på grund av säkerhetsbrister vid hantering av känsliga personuppgifter, med 1,6 miljoner respektive 300 000 kronor i böter.
Trots färre utdömda böter hanterade IMY totalt 15 800 ärenden under 2022, där 5300 av dessa rörde anmälningar om personuppgiftsincidenter och 2400 var klagomål från enskilda individer. Årsrapporten för 2022 visar att myndigheten ökat sitt tillsynsarbete med att detta inte nödvändigtvis resulterat i högre bötesbelopp.