Sveriges Konsumenter, tillsammans med 17 andra europeiska konsumentorganisationer, anmälde i maj 2024 det kinesiska shoppingföretaget Temu för att de anses bryta mot Digital Service Act (DSA). Företaget lockar kunder med låga priser på smink, leksaker och hemelektronik. Sveriges Konsumenter kritiserar shoppingsajtens brist på grundläggande produktsäkerhet och konsumentskydd. Bland annat tillgängliggör Temu sällan fullständiga kontaktuppgifter till säljarna på plattformen. Anmälan kritiserar även hur Temu brister i kraven på transparens som ställs i lagstiftningen.
Anmälan rör främst kritik gällande huruvida Temu strider mot DSA:s regler om skydd för minderåriga online. Temu hävdar att deras webbplats inte är tillgänglig för personer under 18 år, men begränsar inte barns åtkomst till tjänsten. Det finns inte ens information om att tjänsten inte lämpar sig för barn. Istället menar Sveriges Konsumenter att det är troligt att Temu lockar barn genom sina låga priser samt en köpprocess som liknar ett spel. Detta menar Sveriges Konsumenter är oroväckande i samband med Temus brist på transparens, svårigheter att spåra säljare och mängden farliga produkter som tillhandahålls på plattformen.
Sveriges Konsumenter konstaterar att de regelbundet blivit kontaktade av missnöjda kunder från hemsidan, men att dessa inte orkar gå igenom med reklamationer då det gäller så små summor. Det leder i sin tur till att verksamheten kan fortsätta. I en period av prishöjningar menar Sveriges Konsumenter att ett företag som lockar med låga priser men är ointresserad av grundläggande produktsäkerhet och konsumentskydd kan vara farligt. Då DSA är en ny lagstiftning från EU vill de europeiska konsumentorganisationerna se den testas genom denna kombinerade anmälan.