Google har beslutat att inte längre fasa ut tredjepartscookies i sin webbläsare Chrome, trots tidigare planer. Sedan 2019 har företaget arbetat på Privacy Sandbox, ett initiativ som syftar till att förbättra användarnas integritet online samtidigt som det bevarar ett annonsfinansierat internet. Privacy Sandbox utvecklas för att stödja ett effektivt ekosystem för publicister och företag, samtidigt som användarna får tillgång till gratis innehåll.
Vicepresidenten för Googles Privacy Sandbox berättar i ett blogginlägg att företaget tagit emot värdefull feedback från en rad olika intressenter, inklusive brittiska myndigheter, publicister och aktörer inom reklamindustrin. Denna feedback har varit avgörande för att skapa lösningar som främjar en konkurrenskraftig marknad och uppmuntrar till implementering av integritetsfrämjande teknik.
Google har nu beslutat att i stället för att helt avskaffa tredjepartscookies, införa en ny funktion i Chrome som tillåter användarna att göra informerade val om sitt webbsurfande. Användarna kommer genom denna funktion kunna justera sina inställningar när som helst. Samtidigt fortsätter Google att utveckla Privacy Sandbox och planerar att lansera ytterligare integritetsfrämjande funktioner, såsom IP-skydd i inkognitoläget.