Efter ett initiativ från Europeiska dataskyddsstyrelsen (EDPB) påbörjade de europeiska dataskyddsmyndigheterna undersöka rollen som dataskyddsombud. Den grekiska dataskyddsmyndigheten deltog i undersökningen och begärde flera offentliga organ att besvara ett frågeformulär. En av dessa var kommunen av Aten, som inte besvarade formuläret inom den satta tiden. Dataskyddsmyndigheten skickade ännu en gång ut formuläret med en ny tidsgräns, och än en gång misslyckades kommunen att svara i tid. Efter att tiden hade gått ut försökte dock kommunen att besvara, men eftersom tiden gått ut var länken avaktiverad. Dataskyddsmyndigheten skickade då ut formuläret en tredje gång med en ny tidsgräns. En tredje gång misslyckades kommunen att svara i tid.
Kommunen förklarade att anledningen till att formuläret inte har besvarats i tid beror på tekniska problem som ledde till att formuläret inte gick att skicka in, trots flera försök. Dataskyddsmyndigheten konstaterade att kommunen har en skyldighet att samarbeta med myndigheten enligt GDPR. Myndigheten menar att tekniska strul inte är en giltig ursäkt eftersom länken enbart hade inaktiverats efter att tidsgränsen gått ut. Den hade regelbundet återaktiverats, men trots detta hade inte kommunen uppfyllt sina skyldigheter. På grund av detta utdelar dataskyddsmyndigheten en straffsanktion på €5,000 till kommunen.