Den ideella organisationen None of Your Business (NOYB), grundad av Max Schrems, har vidtagit rättsliga åtgärder mot Hamburgs dataskyddsmyndighet (HmbBfDI). Bakgrunden är myndighetens beslut att godkänna den tyska tidningen Der Spiegels “Pay or OK”-modell, som kräver att användare antingen betalar för att få tillgång till webbplatsen eller samtycker till datalagring och personanpassad reklam. Denna modell har fått kritik från både allmänheten och EU-myndigheter som uttryckt oro över modellens efterlevnad av GDPR.
Kontroversen startade när NOYB lämnade in ett klagomål enligt GDPR angående Der Spiegels cookie-banner. Efter tre års utredning beslutade HmbBfDI att modellen var tillåten. Under utredningens gång hade myndigheten nära kontakt med tidningen och debiterade Der Spiegel administrativa kostnader, utan att beakta NOYB:s synpunkter. Enligt NOYB agerade myndigheten som både juridisk rådgivare och domare för Der Spiegel. Mot bakgrund av detta ifrågasätter NOYB myndighetens opartiskhet gällande beslutet.