Den Europeiska Kommissionen lämnade i juni 2024 ett preliminärt beslut att Apple bröt mot Digital Markets Act (DMA) genom att endast använda ”link-outs”-styrning. Det innebär att apputvecklare inkluderar en länk som omdirigerar användarna till en hemsida där de kan skriva på kontrakt.
Apple har nu bestämt sig för att ändra sin policy. Nu kommer utvecklare att kunna marknadsföra erbjudanden direkt i appen, oavsett var dessa erbjudanden är tillgängliga. Dock inför Apple två nya avgifter: en initial anskaffningsavgift på 5% för nya användare och en 10% avgift på tjänster för alla försäljningar som sker via appen inom 12 månader från installationen. Dessa avgifter ersätter den tidigare reducerade avgiften för digitala varor och tjänster som sålts genom App Store.
Spotify är dock kritiska till detta. De menar att de höga avgifterna för grundläggande kommunikation till användarna strider mot de grundläggande kraven i DMA. Den Europeiska Kommissionen kommer nu att granska Apples förändringar i enlighet med DMA. Om det visar sig att Apple fortfarande bryter mot reglerna kan det resultera i dyra böter.