De nya smarta solglasögonen från Meta tillsammans med Ray-ban har bidragit till stor debatt relaterat till dataskydd. Glasögonen innehåller möjligheten att filma och ta bilder med hjälp av en inbyggd dold kamera. Endast en liten LED-lampa signalerar om glasögonen filmar. Debatten rör huruvida dessa glasögon samspelar med GDPR. Den franska dataskyddsmyndigheten har nu tagit en tydlig ställning i frågan. De menar att man behöver skilja mellan två scenarion. Den första är användande till privat bruk, vilket anses tillåtet, och den andra är filmande med avsikt att sprida videon. Den franska dataskyddsmyndigheten menar att det sistnämnda scenariot kräver efterlevnad av reglerna i GDPR gällande exempelvis information att det filmas, samtycke och att den registrerades rättigheter uppehålls. Uppfylls inte detta kan det medföra att användandet av glasögonen är olagligt. Det finns dock undantag till när detta inte behöver hämtas, exempelvis i offentliga miljöer.
Vid användandet av glasögonen är det bäraren av dem som är ansvarig för överträdelser av GDPR, inte Meta. Åtminstone inte i dagsläget. Denna nya teknologi har startat en debatt kring huruvida detta ska hanteras i enlighet med EU-rättslig lagstiftning. Den franska dataskyddsmyndigheten har tagit ställning, det är dock oklart hur debatten kommer att fortgå i framtiden.