Articles » Unga använder sociala medier för nyheter – men litar mer på traditionella medier

Unga använder sociala medier för nyheter – men litar mer på traditionella medier

5 november, 2024
1 min läsning

Enligt Mediemyndighetens rapport “Mediekonsumption 2024” väljer allt fler unga att följa nyheter via sociala medier som TikTok, trots att tilliten till dessa plattformar är låg. Endast 11 procent av ungdomar mellan 13 och 16 år uppger att de litar på nyheter från sociala medier, medan traditionella medier som SVT och Sveriges Radio fortsatt har högt förtroende bland unga. 

Rapporten visar även att den digitala klyftan mellan generationer minskar. Fler äldre använder digitala plattformar, även om de konsumerar medier på andra sätt än unga. Äldre tenderar att spendera mer tid på radio och linjär TV, medan unga främst använder sociala medier och lyssnar på streamad musik. 

Poddar har snabbt blivit ett populärt alternativ till radio, framförallt bland yngre. Ungdomar mellan 12 och 19 år lyssnar nu mer på poddar än på traditionell radio. Förskjutningen från radio till digitala format som poddar pekar på en bredare förändring i mediekonsumptionen över hela befolkningen.

Dela:

Rekommenderade artiklar

Rulla till toppen

You are currently viewing a placeholder content from HubSpot. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information

You are currently viewing a placeholder content from HubSpot. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information

You are currently viewing a placeholder content from HubSpot. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information